Sådan fik vi 10.000 følgere på 6 mdr.

Hvis du ikke allerede ved det, så er Watchfelt den største profil på Instagram.com indenfor ure og smykke branchen i DK med over 13.000 følgere. Instagram er en social media platform, hvor det handler om at dele billeder og se andres billeder, kommentere og like billeder. Meget enkelt, og i en strøm af billeder kan man selv dele ud af sine hobbyere og finde inspiration til alt indenfor fx. børn, interiør, smykker, mode, fotografering, sport, løb, fitness, ferie osv.

Med disse 5 tips, kan du også blive kongen af Instagram indenfor dit felt, se hvordan vi gjorde det.

5 tips til succes på Instagram

Tip 1 - Få en stor skare af følgere

Giveaways: På Facebook var det i "gamle" dage enormt nemt at få en kæmpe stor side med tusinde af følgere, der fandtes nemlig ikke vildt mange sider så dem som skabte en fik hurtigt mange likes og fans. Det er tæt på umuligt nu, det kræver megen tid, enormt spændene og vigtigt indhold og ellers må man betale sig fra det via annoncering og få betalte likes.

Instagram derimod er en helt anden sag (Endnu) Der kan du nemlig relativt "nemt" få dig en masse følgere der syntes godt om din side. Hemmeligheden bag det hele er at "give" folk på instagram noget gratis, det kaldes en "Giveaway" En Giveaway fungere så simpelt at du ligger et billede op af et produkt, skriver de skal følge dig for at deltage, i kommentarfeltet tagger de et par venner og på den måde så vil de personer der blev tagget få besked om også at se på Giveaway billedet og har derfor mulighed for også at deltage. Vi udlodder som regel et smukt ur men har også lavet giveaways med solbriller og armbånd.

Fra November 2014 hvor vi gik online på Instagram til Marts 2015 gik vi fra 0 til 10.000 følgere. Her et Eks. på et Giveaway billede:

Giveaway med Watchfelt på Instagram              Instagram konkurrence Watchfelt

Tip 2 - Rid med på en trend

Fifty Shades Of Grey: Et af de største og mest populære stunts vi har lavet på Instagram, var da vi så chancen til at ridde med på feberen af Fifty Shades Of Grey. Det blev omtalt i alle medier, nyhederne, radioen og det at der nu kom en biograf film blev det helt store samtale emne også på de sociale medier. Alle kvinder i hele landet skulle ind og se filmen, hvilket gav os en glimrende ide.

"Vis os din Fifty Shades Of Grey billet og få en 20% rabatkode til Watchfelt.dk, tag #watchfelt og @watchfelt for at få din rabatkode"

Vi vidste at med den enorme omtale der havde været i pressen og alle talte om de skulle se filmen, så ville chancen for at folk på Instagram skulle se filmen og ville deltage i "konkurrencen" også være stor. Over et par dage fik vi over 100 billeder lagt op på instagram hvor folk havde taget et billede af deres billet og skrevet noget om Watchfelt, det gav anledning til at endnu flere personer spurgte overalt på Instagram hvorfor de gjorde dette og svaret var simpelt: "Vi får 20% rabat når vi viser vores billet" - Dette gjorde så at endnu flere nu viste deres billetter frem og det blev en stor succes både på Instagram, hvor vi fik synlighed, nye følgere og omtale, men så bestemt også på det direkte salg af ure via Watchfelt. Eks. på billede:

Konkurrence med Fifty Shades Of Grey biletter               Fifty Shades Of Grey Giveaway Instagram

Tip 3 - Snak til folks kreativitet

Kreativ Giveaway: Istedet for bare at lave en giveaway hvor folk skal like, dele eller tagge venner for at vinde et ur - Hvor der nemt kan komme op til flere tusinde deltagere, så kom vi på den ide at lave en Giveaway hvor dem der ville deltage, faktisk skulle bruge tid og være kreativ. Konkurrencen lød på at de på en sjov og kreativ måde skulle vise et ur frem, det ur de endnu ikke havde vundet. Det kom der nogle rigtig sjove, skægge og flotte billeder ud af og en masse gode engagerede folk i konkurrencen, hvor de flotte billeder blev delt rundt på Instagram. Det gav masser af nye følgere, sjove kommentar, omkring 100 deltagere og en generelt en rigtig positiv stemning omkring konkurrencen. Et naturligt efterfølge af en sådan konkurrence er øget salg af ure på shoppen. Ex på billeder fra deltagerne: 

Konkurrence om at vinde et dameur Vind et dameur konkurrence Konkurrence om et flot dameur

Vinderen af et smukt dameur Deltager i konkurrencen om et ur til damer

Der kom masser af flotte og kreative billeder i konkurrencen der blev vist overalt på Instagram, med #watchfeltvip som hashtag og @watchfelt

Tip 4 - Spred dit logo viralt

Logo konkurrence: En anden ide tog form da vi ønskede at få vores logo ud og blive vist af andre folk, men hvordan gør man så det på en sjov måde som vil engagere instagram folket? Man beder dem om på en kreativ måde, at lave deres egen fortolkning af Watchfelt logoet, og med de ord blev en ny Giveaway sat i gang, de kunne vinde et ur ved at deltage. De skulle skrive #watchfeltgaw og @watchfelt, der var næsten 100 deltagere og altså langt større vinder chancer for dem som gider bruge lidt tid på at være kreativ og deltage, fremfor de konkurrencer hvor de intet skal lave og der kan være flere tusinde tilmeldte. Der kom mange sjove forslag til et nyt logo, nogle mere seriøse som faktisk henvendte sig da de ville have vi skulle ændres vores nuværende logo og bruge deres, til de langt mere sjove og skægge som gjorde det for deltagelsens skyld. Ex. herpå:

Der blev brugt grene, fredags slik, babyer, tøjdyr, æbler, tuscher og meget andet, til at lave vores nye logo - Utrolig sjovt så kreative folk kan være.

vind et ur  Man kan vinde et dame ur  Dameur konkurrence

Giveaway om dameur  Ur til damer på højkant  Slik logo for at vinde et ur

Tip 5 - Brug en Kendis som ansigt ud af til

Giveaway med Saseline: @Saseline er en stor kendis, ses ofte på den røde løber og i sladrebladene, tidligere SOAP pige og deltager i forskellige tv programmer. Hun er på Instagram en stor Dansk profil med 78.000 følgere, hendes følgere er bla. kvinder, mødre og mode bevidste personer som lige er vores målgruppe. Vi indgik et samarbejde med hende hvor hun viser vores ur frem og ligger det op på hendes profil, efterfulgt af en 15% rabatkode til hendes følgere. I samme ombæring afholdte hun en Giveaway for hendes følgere, hvor hun gav et af vores flotte Daniel Wellington ure væk. Hendes konkurrence tiltrak flere tusinde deltagere og blev en kæmpe succes, vi fik mange nye følgere og pga. rabatkoden fik vi ligeså travlt med at pakke ordre. Det at man kan bruge en kendt person som ansigt ud af til på de sociale medier, kan være med til at give ens brand større synlighed - Vi har arbejdet med flere kendte Instagram personer, bla. @Mettelyngholm og @Cstadager. 

Vi kan følges på Instagram hvor vi ligger flotte billeder op af vores ure, armbånd, solbriller og nyheder på shoppen, find os under @watchfelt eller instagram.com/watchfelt